Achtergronden
Het derde type basisbronnen aanwezig in Game Maker zijn de achtergronden. Het zijn meestal grote afbeeldingen die als achtergrond (of voorgrond) worden gebruikt voor de ruimtes waarin het spel zich afspeelt. Vaak worden achtergrondafbeeldingen zo gemaakt dat zij een gebied bedekken zonder visuele problemen (oneffenheden). Je kunt op deze manier de achtergrond vullen met een bepaald patroon. Een aantal van deze bedekkende achtergronden kun je vinden op de Game Maker-website. Veel meer kunnen er gevonden worden op andere plaatsen op het web.
Om een achtergrond bij te voegen, gebruik je het item Add Background in het Add-menu of maak je gebruik van de corresponderende knop in de taakbalk. Het volgende scherm verschijnt:
Klik op de knop Load Background om een achtergrondplaatje te laden. Game Maker ondersteunt vele typen afbeeldingbestanden. Achtergrond afbeeldingen kunnen geen animated GIF's zijn! het keuzeveld Transparentgeeft aan of de achtergrond gedeeltelijk transparant is of niet. De meeste achtergronden zijn niet transparant waardoor de default waarde 'not' is. De transparantiekleur wordt bepaald door de kleur van de pixel in de linker benedenhoek van de afbeelding.
Je kunt de achtergrond veranderen of een nieuwe creëren door gebruik te maken van de knop Edit Background. Klik op de knop Load Background om een achtergrondplaatje te laden. Game Maker ondersteunt vele typen afbeeldingbestanden. Achtergrond afbeeldingen kunnen niet geanimeerd worden! De Checkbox Transparent geeft aan of de achtergrond gedeeltelijk transparant is of niet. De meeste achtergronden zijn niet transparant waardoor de default waarde 'not' is. De transparantiekleur wordt bepaald door de kleur van de pixel in de linker benedenhoek van de afbeelding.