Welke middelen zet je in voor je doel?
Wanneer je hebt bepaald wat het doel is van jouw website en voor wie jouw website bedoeld is, moet je gaan nadenken over hoe je deze doelen wilt gaan bereiken. Welke middelen wil je gaan inzetten? Dit heeft voornamelijk gevolgen voor de content van jouw website; wat is er precies op jouw website te vinden? Je ontwikkelt als het ware een soort van strategie die je gebruikt om een bepaald doel te bereiken.
Bijvoorbeeld: je wilt een website maken waarop je aankomende studenten wilt enthousiasmeren over jouw studie aan de Universiteit Utrecht. Om dit te bereiken kun je onder andere filmpjes van studenten plaatsen die iets vertellen over de studie, je kunt voorbeelden geven van wetenschappelijk onderzoek binnen jouw vakgebied of met behulp van maps aangeven waar de verschillende leslocaties zijn in de stad.
Welke middelen je kunt gebruiken om deze doelen te bereiken, is voor een groot deel afhankelijk van jouw vaardigheden op dit gebied. Het internet biedt een groot aantal mogelijkheden (bijvoorbeeld het integreren van Google Maps en filmpjes van Youtube), maar voor een aantal van deze mogelijkheden is wat meer kennis vereist dan je misschien nu hebt. Voor deze cursus is het daarom van belang realistisch te zijn in de keuze van je content, hoewel we in tijdens het bouwen enkele voorbeelden van toepassingen die het internet te bieden heeft, zullen behandelen.