Introductie

Dus jij wilt je eigen computerspellen maken.

Het spelen van computerspellen is leuk. Maar wat eigenlijk veel leuker is, is het maken van je eigen computerspellen en anderen die laten spelen. Helaas is het maken van computerspellen niet eenvoudig. Commerciële computerspellen zoals je ze tegenwoordig kunt kopen hebben een ontwikkeltijd van ongeveer 3 jaar waarmee een ontwikkelteam van tussen de 10 en 50 personen betrokken is. De beschikbare budgetten bedragen al gauw in de miljoenen dollars. Bovendien zijn deze mensen ook nog eens bijzonder goed op hun vakgebied: programmeurs, ontwerpers, geluidstechnici, enz.

Betekent dit nu dat het onmogelijk is om je eigen computerspelen te maken? Gelukkig niet. Natuurlijk moet je niet verwachten dat je je eigen Quake of Age of Empires in een paar weken kunt maken. Maar dat is ook helemaal niet nodig. Een stuk eenvoudigere spellen dan Tetris, pacman, Space Invaders, enz. zijn ook best aardig om te spelen en veel eenvoudiger om te maken. Helaas vereisen zij ook nog goede kennis van programmeren om met grafisch werk, geluid, interacties enz. te kunnen omgaan.

Maar nu bestaat het programma Game Maker. Dat is ontwikkeld om het voor jou een stuk eenvoudiger te maken om zulke spellen te maken. Er komt zo goed als geen programmeerwerk meer bij kijken. Een intuïtieve en eenvoudig te gebruiken interface waarin je alles met verplaatsen in een scherm kunt bereiken, maakt het mogelijk om snel je spellen te kunnen maken. Je kunt afbeeldingen importeren of zelf maken, evenals sprites (animated gifs), geluiden, ruimtes enz. en ze daarna meteen gebruiken. Je kunt eenvoudig je objecten definiëren die in een spel voorkomen en er gedrag aan toekennen. Bovendien is het mogelijk spellen te ontwikkelen waarin meerdere levels voorkomen met verschillende moeilijkheidsgraden. Indien je zelf alles in de hand wilt houden is dat ook mogelijk; het programma bevat namelijk een eigen programmeertaal, die jou de mogelijkheid biedt om je programma volledig naar jouw hand te zetten. Daarvoor moet je toch wel enige programmeerkennis hebben.

Game Maker is vooral bedoeld om tweedimensionale spellen mee te ontwikkelen. Dus geen driedimensionale spellen als Quake. Maar laat dat vooral geen teleurstelling zijn. Veel grote spellen zoals Age of Empires, de Command and Conquer-serie en Diabologebruiken tweedimensionale sprite-technieken, hoewel ze erg driedimensionaal lijken. Bovendien is het maken van tweedimensionale spellen eenvoudiger en sneller.

Van Game Maker bestaan twee versies: een gratis versie en een geregistreerde versie. De gratis versie is ook echt gratis. Je mag de spellen die je ermee maakt vrij verspreiden, je kunt er zelfs geld voor vragen. Bekijk hiervoor de licentievoorwaarden die te vinden zijn op de website en in de map programma's als je Game Maker hebt geïnstalleerd. Maar je wordt toch ten zeerste aangemoedigd om je kopie van Game Maker te laten registreren. Daardoor krijg je de beschikking over een aantal extra features in Game Maker en bovendien verdwijnt dan ook het logo als je spellen speelt. Bovendien draag je dan bij aan de verdere ontwikkeling van Game Maker.

In deze handleiding wordt alles uitgelegd wat je moet weten over Game Maker en hoe je ermee spellen kunt maken. Je moet je echter wel realiseren dat het maken van spellen niet zomaar iets is. Er zijn bij het maken van spellen echt een aantal dingen belangrijk: wat voor soort spel wordt het, hoe moet de omgeving eruit zien, welke figuren spelen een rol, welke acties komen er in voor, welke geluiden voeg je er aan toe, enz. Begin eerst met het ontwerpen van een zeer eenvoudig spelletje om inzicht te krijgen hoe het werkt. Je zult merken dat het veel plezier oplevert om spellen te maken.
Bekijk eens de volgende website:

http://www.gamemaker.nl/

daar zul je veel voorbeelden, ideeën en hulp kunnen vinden. Bovendien is er een forum waaraan je kunt deelnemen. Na flink wat oefenen wordt jij misschien zelf een super spelontwikkelaar.

Veel plezier met het maken van spellen in Game Maker.