Main actions, set 2
Hieronder staan enkele acties die te maken hebben met timing, het geven van berichten aan de gebruiker, en het spel als geheel.
Set an alarm clock
Met deze actie kun je één van de acht alarmklokken voor een instantie instellen. Je kunt het aantal stappen en de alarmklok instellen. Na het ingestelde aantal stappen, ontvangt de instantie de corresponderende alarm event. Je kunt de waarde verhogen of verlagen door de Relativebox aan te vinken. Wanneer je de alarmklok instelt op een waarde minder dan of gelijk aan 0, wordt de event niet gegenereerd.
Sleep for a while
Met deze actie kun je de scène een tijdje bevriezen. Dit wordt vaak gebruikt aan het begin of eind van een level, wanneer je de speler een boodschap wilt meegeven. Je specificeert het aantal milliseconden dat het spel wordt stilgelegd. Je moet ook aangeven of het scherm opnieuw getekend moet worden om de meest recente situatie weer te geven.
Display a message
Met deze actie kun je een boodschap meegeven in een dialog box. Simpelweg wordt de boodschap ingetypt. Wanneer je een #-symbool in de tekst gebruikt, wordt dit geïnterpreteerd als het begin van een nieuwe regel. Wanneer de boodschap tekst start met een quote of dubbele quote, wordt het geïnterpreteerd als een expressie. Verderop volgt meer informatie over expressies.
Show the game information
Met deze actie toon je een venster met de informatie over het spel.
Restart the game
Met deze actie start je het spel weer op vanaf het begin.
End the game
Met deze actie wordt het spel beëindigd.
Save the game
Met deze actie kun je de huidige spel status opslaan. Je specificeert de bestandsnaam (het bestand wordt gecreëerd in de directory van het spel). Het spel kan later weer opgestart worden met de volgende actie. (Houd er echter wel rekening mee dat allen de basale elementen van het spel worden opgeslagen. Dingen die niet worden opgeslagen zijn: geluiden die worden afgespeeld, en bijzondere zaken zoals inhouden van datastucturen, particles, enz.)
Load the game
Laad het spel in vanuit het bestand. Specificeer de bestandsnaam. Zorg ervoor dat het opgeslagen bestand over hetzelfde spel gaat en gemaakt is in dezelfde versie van Game Maker, zo niet dan volgt een foutmelding. (Om precies te zijn: het spel wordt geladen aan het einde van de huidige stap. Sommige acties na deze actie vinden niet in het geladen spel plaats maar worden nog uitgevoerd in het huidige spel.)