Meer over rooms
Rooms hebben in Game Makervele opties. Eerder hebben we alleen de aller belangsrijkste behandeld. In dit hoofdstuk bespreken we de andere opties. Als je het room venster in de advanced mode opent, ziet het er als volgt uit:
Zoals je kunt zien zijn er een aantal nieuwe knoppen op de werkbalk te zien. Er zijn knoppen om de instantie zowel horizontaal als vertikaal te sorteren. Dit kan nuttig zijn als instanties elkaar gedeeltelijk overlappen. (Bij het werken met tiles komen deze knoppen goed van pas.) Er zijn ook knoppen waarmee je alle instanties kunt vergrendelen of ontgrendelen. Vergrendelde instanties kunen niet verschoven of verwijderd worden. Dit voorkomt dat er per ongeluk instanties verdwijnen. Door gebruik te maken van het menu dat verschijnt door met de rechtermuisknop te klikken (houd de <Ctrl> toets ingedrukt en klik met de rechtermuisknop op een instantie) kun je ook individuele instantie vergrendelen en ontgrendelen.
Tenslotte kun je aangeven dat je gebruik wilt maken van een isometrische grid. Dit is vooral erg nuttig als je isometrische spellen wilt maken. Allereerst lopen de gridlijnen diagonaal in de room. Daarnaast is ook de snapping van de instanties anders. (Het werkt het beste als de oorsprong van de instantie zich in de linker bovenhoek bevindt, hetgeen standaard het geval is.) Finally, you can indicate that you want to use an isometric grid. This is very useful when creating isometric games. First of all, the grid lines now run diagonally. Also the snapping of instances is different. (It works best when the origin of the instance is at the top left corner as is default.)
Er zijn ook twee nieuwe tabbladen die we hieronder zullen bespreken.
Informatie over de verschillende advanced room opties kun je vinden op de volgende pagina's: